نمایشگاه جشن جهانی نوروز فرصتی برای نزدیكی كشورهای منطقه است
نوشته شده توسط : lsdf

'كامبیز درمبخش' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین بار جشنواره ای هنری با عنوان نوروز در میان كشورهای فارسی زبان منطقه و كشورهایی كه جشن نوروز را برگزار می كنند، برپا می شود.

وی گفت: البته از كشورهای اروپایی نیز آثار مختلفی با موضوع سفره هفت سین و آداب و رسوم ایرانی جشن نوروز به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

این هنرمند كاریكاتوریست، تعداد آثار ارسالی را بیش از چهار هزار اثر در رشته های كاریكاتور، پوستر و عكس عنوان كرد و افزود: از میان این تعداد اثر، داوران سه بخش جشنواره، بیش از 180 اثر را برای عرضه در نمایشگاه انتخاب كردند. ضمن آنكه در بخش كاریكاتور نیز بیش از 700 اثر به دبیرخانه ارسال شد.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی جشن جهانی نوروز ادامه داد: در بخش كاریكاتور، طبق انتظار و مطابق سایر جشنواره ها، بیشترین آثار از هنرمندان ایرانی بود كه آثار بسیار قابل توجهی خلق كرده اند. از میان آثار ارسالی سه نفر به عنوان برگزیده و 10 نفر به عنوان صاحبان آثار قابل تقدیر انتخاب می شوند.

وی افزود: پیشتر قرار بود نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره همزمان با مراسم جشن جهانی نوروز در تاجیكستان و در تالار فیلارمونیك شهر دوشنبه برگزار شود كه این كار به تعویق افتاد و در حال حاضر پاریس و مقر یونسكو میزبان این نمایشگاه هستند.

درمبخش همچنین گفت: در این نمایشگاه رسوم مربوط به جشن بهار در كشورهای عضو اكو و برخی كشورهای منطقه پاس داشته می شود و برپایی این نمایشگاه فرصتی برای نمایش رسوم و آیین های نوروز در این كشورها است.

وی ادامه داد: مراسم معرفی برندگان اهدای جوایز در نیمه نخست اردیبهشت سال 1391 در گالری اختصاصی موسسه فرهنگی اكو در تهران با معرفی آثار برنده در سه رشته عكس، پوستر و كاریكاتور برگزار خواهد شد.

درمبخش از درخواست كشورهای آذربایجان، روسیه و قزاقستان برای میزبانی آثار برتر این نمایشگاه خبر داد و افزود: نمایشگاه جشن جهانی نوروز در سال های آینده نیز برپا خواهد شد و آثار آن به صورت دوره ای در كشورهای منطقه و عضو اكو به نمایش عموم در خواهد آمد.

این هنرمند كاریكاتوریست همچنین یادآور شد انتشار دیرهنگام فراخوان این نمایشگاه مانع اطلاع رسانی بموقع و ارسال تعداد بیشتری از آثار هنرمندان ایرانی شد؛ امیدوارم سال آینده با انتشار بموقع فراخوان و اطلاع رسانی بهتر، تعداد شركت كنندگان و همچنین هنرمندان ایرانی چندین برابر این دوره باشد.

نخستین نمایشگاه بین المللی جشن جهانی نوروز توسط موسسه اكو همزمان با آغاز سال جدید برگزار می شود و آثار این رویداد هنری به مدت یك ماه در مقر یونسكو در پاریس به نمایش در می آید.

هنرمندانی از 30 كشور آمریكا، لهستان، یوگسلاوی، مالزی، مكزیك، جمهوری آذربایجان، مولداوی، بلغارستان، اوكراین، چین، افغانستان، انگلستان، تركیه، اندونزی، ازبكستان، استرالیا، آلمان، یونان، قزاقستان، روسیه، بلژیك، گرجستان، عراق، هند، قرقیزستان، كاستاریكا، رومانی، ارمنستان، تاجیكستان و ایران در این نمایشگاه شركت كرده‌اند.

موسسه فرهنگی اكو با هدف تبادل تجربه‌های هنری میان هنرمندان معاصر با تاكید بر زمینه‌های هویت فرهنگی در آثار هنرمندان معاصر جهان بویژه 10 كشور عضو اكو، نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی اكو را برگزار می‌كند.

فراهنگ ** 9173 **





:: برچسب‌ها: خام ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: